Andrea Brito

Degree

PhD in Social Sciences

Position in the Program

Researcher and Academic Coordinator of the Higher Diploma and Specialization in Reading, Writing and Education

Bio

She has a PhD in Social Sciences and a Master's Degree in Social Sciences, specializing in Education (FLACSO-Argentina). She has a Bachelor’s degree in Education Sciences (University of Buenos Aires), and is a primary school teacher (Esc. Normal Superior Nro. 4). She has taught at the primary, tertiary, university and postgraduate levels and is also a trainer in various proposals for teacher training, updating and training.

She worked for several years in the field of public management in the Ministry of Education of the Argentine Nation, integrating different technical teams and has also coordinated projects at the national level related to the design and development of curricula and teacher training. She has also carried out consulting work in regional technical assistance, training and educational research programs developed in various countries such as Argentina, Brazil, Costa Rica, Mexico and Paraguay.

Interested in exploring the dynamics of school culture and change in schools, her professional and academic concerns revolve around knowledge, teaching practices and teacher training. In a particular way, the transmission and reinvention of written culture in educational practices is one of the topics of her greatest concern.

Lines of research:

school culture - written culture - school material culture - teaching practices - knowledge and curriculum - teacher training

Publications

Tesis

Brito, Andrea: “Producción y circulación de sentidos sobre el cambio cultural en la escuela: reconfiguraciones en torno a la cultura escrita (Argentina, 2003-2013)”.


Tesis de Doctorado en Ciencias Sociales-FLACSO, Sede Argentina, 2015.




Brito, Andrea: “Los profesores y la escuela secundaria, hoy. Notas sobre una identidad en repliegue”.


Tesis de Maestría en Ciencias Sociales con orientación en Educación- FLACSO, Sede Argentina, 2008.





Libros

Brito, Andrea (2010). Los profesores de la escuela secundaria hoy. Notas sobre una identidad en repliegue.


Libros libres, FLACSO. LEER




Brito, Andrea (2010). Lectura, escritura y educación (directora-autora).


Buenos Aires, Hommo-Sapiens-FLACSO. Mención de honor Fundación El Libro. LEER




Brito, Andrea (2007). Más allá de la crisis. Visión de alumnos y docentes sobre la escuela media argentina.


(en coautoría con Inés Dussel y Pedro Nuñez). Buenos Aires, Fundación Santillana. LEER





Artículos

Brito, Andrea (2015) “Las políticas TIC en la educación de América Latina. Una oportunidad para saldar deudas pendientes”


(en coautoría con Lugo, M.T.). En Archivos de Ciencias de la Educación, (9), Universidad Nacional de La Plata. LEER




Brito, Andrea (2009) “La identidad de los profesores de la escuela secundaria hoy: movimientos y repliegues”.


En Propuesta Educativa, Nro. 31, FLACSO, Buenos Aires, pp. 55-67, junio 2009. LEER




Brito, Andrea y Finocchio, Silvia (2009) “Enseñar a leer y escribir, en presente y a futuro”.


Entrevista a Anne Marie Chartier. En Propuesta Educativa, Nro. 32, noviembre 2009, FLACSO, Buenos Aires, pp. 65-71. LEER




Brito, Andrea (2009) “Acerca de un desencuentro: la mirada de los profesores sobre los alumnos de la escuela secundaria en Argentina”.


En Revista Iberoamericana de Educación. Número 51: septiembre-diciembre, OEI-España. LEER




Brito, Andrea (2009) “Copiar y pegar, o estudiar y reinventar”


en Revista El Monitor de la Educación, Nro. 23, Ministerio de Educación, República Argentina, 2009. LEER





Capítulos de libros

Brito, Andrea. “La noción de “alfabetización” en tiempos de cambio cultural. Sentidos y acciones de las políticas educativas de América Latina en la última década”.


Universidad Nacional de Luján, en prensa.




Brito, Andrea (2016). “Cecilia y sus trazos: notas sobre la relación entre cultura escrita y formación”.


En Dussel, I. y Pineau, P. (comp.). Homenaje a Cecilia Braslavsky. Conocimiento, historia y política en la educación. Buenos Aires, 2016, pp. 119-130, Ed. Santillana.




Brito, Andrea (2012). “Reinventar la escuela: límites y posibilidades desde la perspectiva de los profesores”.


En Southwell, M. (comp.) Entre generaciones. Exploraciones sobre educación, cultura e instituciones, Hommo-Sapiens-FLACSO. VER MÁS




Brito, Andrea (2009) “Lazos y palabras entre los jóvenes y la escuela: leer y escribir en el nivel medio”


En Tiramonti, G. y N. Montes (comp.) La escuela media en debate, Buenos Aires, Manantial. VER MÁS





Contact us

Tucumán 1966
Autonomous City of Buenos Aires

CP C1050AAN - Argentina

Tel + 5411 5238-9353
Email ecys@flacso.org.ar

  • FB-02
  • YouTube

Technical assistant: Bárbara Roitman

Leave us your contact