Nancy Romero

Degree

PhD in Social Sciences, FLACSO Argentina

Position in the Program

Researcher and Professor of the Specialization in Curriculum and school practices.

Bio

She has a PhD in Social Sciences (FLACSO-Argentina), Middle and Higher Level Professor in Education Sciences (UBA), Bachelor of Education Sciences (UBA) and Master in Education Management (UdeSa). She worked as a teacher at the middle and higher levels and as a pedagogical advisor in school institutions and in the editorial field.

She has carried out the planning, organization and conducted numerous teacher training sessions in several primary and secondary schools and training institutes in the country, as well as seminars for teachers, managers and supervisors abroad.

She is currently Academic Secretary and Professor of the Specialization in "Curriculum and school practices in context" (FLACSO), institutional pedagogical advisor for MOGAS schools in Argentina and a consultant in public and private institutions in relation to the implementation of curricular improvement projects.

Lines of research:

school culture - school material culture - teaching practices - knowledge and curriculum - teacher training

Publications

Artículos

“El libro de texto como objeto de prácticas de editores y docentes”


en Foro de Educación, 13(19), 2015. 357-379. LEER




“Libros de texto en la enseñanza de las Ciencias Sociales: una apuesta a la formación docente”


En co-autoría con Marisa Massone y Silvia Finocchio. En revista Perspectiva, v. 32, Nº 2, 2014. LEER





Capítulos de libros

“Prácticas docentes que dan acceso a la cultura escrita a partir del uso de textos escolares y otros materiales educativos”


en Spregelburd, R. Y Artieda, T. (comp) Accesos y exclusiones a la cultura escrita. Concepciones, políticas y prácticas en el sistema educativo. Siglos XIX a XXI. EdUNLu. 2018 (en prensa).




“Cultural change in classrooms through the use of educational materials”


en E. Bruillard, A. Anichini & G.-L. Baron (Eds.) | Changing media – changing schools? 14th IARTEM Conference September 2017, Lisbon. ISBN: 978-82-691343-2-2




“Nuevos usos del texto escolar en la escuela”


en Finocchio Silvia y Romero Nancy (comp.) (2011) Saberes y prácticas escolares. PP. 117- 152. Homo Sapiens. Rosario. ISBN 9789508086525





Libros

Saberes y prácticas escolares.


en co-autoría con Silvia Finocchio. Editorial Homo Sapiens Ediciones, Rosario, 2011. ISBN 9789508086525 LEER





Tesis

Tesis de doctorado: Cambio cultural en la escuela y nuevas definiciones pedagógicas a partir de los usos del texto escolar. Estudio de casos de dos escuelas primarias de la Ciudad de Buenos Aires.


Doctorado en Ciencias Sociales, FLACSO Argentina. Directora: Silvia Finocchio.




Tesis de maestría: Sentidos asociados al uso de textos escolares de nivel primario.


Tesis de maestría en gestión de la educación, Universidad de San Andrés, Buenos Aires. Directora: Silvia Finocchio.





Materiales de Formación

“El libro escolar en la escuela actual”.


Clase para el Posgrado virtual: Lectura, escritura y educación. FLACSO, 2011.





  • Icono social LinkedIn

Contact us

Tucumán 1966
Autonomous City of Buenos Aires

CP C1050AAN - Argentina

Tel + 5411 5238-9353
Email ecys@flacso.org.ar

  • FB-02
  • YouTube

Technical assistant: Bárbara Roitman

Leave us your contact